Strona | 1
LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO NIEPUBLICZNEGO NR 76 IM. WISŁAWY SZYMBORSKIEJ
I. POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
1. Liceum Ogólnokształcące Niepubliczne nr 76 im. Wisławy Szymborskiej z siedzibą w Warszawie, ul. Rogatkowa 50 zwane dalej w treści statutu szkołą jest prowadzone przez: mgr Waldemara Darskiego i mgr Marcina Darskiego.
2. Nazwa szkoły: Liceum Ogólnokształcące Niepubliczne nr 76 im. Wisławy Szymborskiej z siedzibą w Warszawie.
§ 2
W szkole będą realizowane programy przedmiotów obowiązkowych uwzględniające obowiązujące podstawy programowe
§ 3
Nadzór nad działalnością Szkoły sprawuje Mazowiecki Kurator Oświaty zgodnie z odpowiednimi przepisami ustawy o systemie oświaty. Podstawą prawną działalności Szkoły jest wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych dokonany przez Starostę Powiatu Warszawskiego.
§ 4
Cykl kształcenia w Szkole trwa 4 lata.
II. CELE I ZADANIA SZKOŁY
§ 5
Szkoła wychowuje uczniów w duchu odpowiedzialności za siebie i innych, rzetelności i tolerancji, w szacunku do osoby ludzkiej, z wolą przekształcania istniejącej rzeczywistości, aby uczynić ją lepszą, bardziej ludzką. Przyjęty system wychowawczy
Strona | 2
otwiera uczniów na problemy współczesnego świata, uwrażliwia na problemy prawdy, sprawiedliwości i pokoju.
§ 6
Szkoła, stanowiąc ośrodek życia intelektualnego i kulturalnego, zapewnia uczniom możliwość rozwijania poznawczej wnikliwości, odkrywania i rozwijania własnych uzdolnień; kształci umiejętność posługiwania się nabytą wiedzą: uczy wartościowania, oceniania i podejmowania decyzji. Szkoła zapewnia uczniom bezpieczne i higieniczne warunki pracy oraz promocje i ochronę zdrowego trybu życia.
§ 7
1. Szkoła realizuje cele i zadania określone dla typu szkół w ustawie o systemie oświaty i odpowiednich przepisach wykonawczych. W działalności dydaktycznej
i wychowawczej nauczyciele i dyrektor Szkoły mogą stosować rozwiązania autorskie po zatwierdzeniu przez Radę Pedagogiczną.
2. Szkoła realizuje cele i zadania, o których mowa w ust. 1
a) kształtuje środowisko wychowawcze wspomagające pełny rozwój osoby,
b) umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły,
c) sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb oraz własnych możliwości,
d) szkoła zapewnia uczniom opiekę i konsultację psychologiczną.
§ 8
Nauczyciele mają prawo nauczać według metod nauczania wybranych przez siebie i zgodnych z uchwałami Rady Pedagogicznej, przestrzegając zasad etyki zawodowej, przy zachowaniu wartości określonych w § 5, 6, 7 niniejszego statutu.
§ 9
Statutowe cele i zadania realizowane są w działalności lekcyjnej, pozalekcyjnej i pozaszkolnej.
§ 10
Szkoła wypełnia warunki ustawowe przewidziane dla szkół niepublicznych posiadających uprawnienia szkoły publicznej, które stanowią:
1. obowiązek realizowania programów nauczania uwzględniających podstawy programowe obowiązkowych przedmiotów ogólnokształcących,
2. obowiązek stosowania ustalonych przez ministra edukacji narodowej zasad klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów,
3. obowiązek prowadzenia dokumentacji przebiegu nauczania, ustalonej dla szkół publicznych,
4. obowiązek zatrudniania nauczycieli z odpowiednimi kwalifikacjami.
Strona | 3
Uczniowie, ich rodzice lub opiekunowie, nauczyciele, inni pracownicy Szkoły, absolwenci oraz inne osoby związane ze Szkołą tworzą społeczność szkolną.
§ 12
Szkoła realizuje statutowe cele i zadania we współpracy z organizacjami społecznymi i kulturalnymi oraz władzami miasta i gminy.
III. ORGANY SZKOŁY
§ 13
Organami Szkoły są:
1. Dyrektor
2. Wicedyrektor
3. Rada Pedagogiczna
4. Samorząd Uczniowski, o ile zostanie utworzony.
Organ prowadzący
§ 14
Organ prowadzący kieruje pracami Szkoły, a w szczególności:
1. powołuje i odwołuje Zastępców Dyrektora,
2. zawiera i rozwiązuje umowy z pracownikami Szkoły oraz ustala zasady ich wynagradzania,
3. jest przełożonym wszystkich osób pracujących w Szkole oraz doradcą grona pedagogicznego,
4. przewodniczy Radzie Pedagogicznej i reprezentuje Szkołę na zewnątrz,
5. jest odpowiedzialny za prawidłowy bieg życia szkolnego, za kierunek wychowawczy i za przestrzeganie obowiązujących przepisów, sprawuje nadzór pedagogiczny,
6. układa plan pracy Szkoły i jest odpowiedzialny za jego wykonanie,
7. prowadzi planową działalność hospitacyjną,
8. prowadzi określoną szczegółowymi przepisami dokumentację Szkoły, a w szczególności: dotyczącą przebiegu nauczania, zatrudnienia pracowników oraz budżetu,
9. odpowiada za majątek szkoły, jego prawidłowe utrzymanie i zabezpieczenie,
10. organizuje przyjęcia uczniów do Szkoły w oparciu o kryteria i zasady ustalone przez powołaną przez siebie Komisję Rekrutacyjną,
11. po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej podejmuje decyzję o skreśleniu ucznia z listy uczniów w przypadkach określonych statutem.
Strona | 4
§ 15
Rada Pedagogiczna jest wewnętrznym organem Szkoły, w jej skład wchodzą wszyscy nauczyciele pracujący w Szkole. Radzie Pedagogicznej Przewodniczy Dyrektor Szkoły lub upoważniony przez niego Zastępca Dyrektora.
§ 16 Do zadań Rady Pedagogicznej należy:
1. współdziałanie w opracowaniu, realizacji i ocenianiu planu pracy wychowawczej Szkoły,
2. opiniowanie koncepcji innowacji i eksperymentów pedagogicznych oraz zatwierdzenie ich wprowadzania,
3. zatwierdzenie planu pracy Szkoły przygotowanego przez Dyrektora Szkoły,
4. podejmowanie uchwał o klasyfikowaniu i promowaniu uczniów,
5. wyrażanie opinii w zakresie skreślenia ucznia z listy uczniów,
6. podejmowanie decyzji w sprawie indywidualnego toku nauczania zgodnie z przepisami obowiązującymi w szkołach publicznych,
7. kompetencje i zadania Rady Pedagogicznej wynikają z ustawy o systemie oświaty, rozporządzeń wykonawczych Rady Pedagogicznej.
8. Rada Pedagogiczna działa na podstawie przyjętego przez siebie regulaminu.
§ 17
1. Samorząd Uczniowski, jeśli zostanie powołany, tworzą wszyscy uczniowie szkoły,
2. zasady wybierania i działania organów samorządu określa regulamin uchwalony przez ogół w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym- Organy samorządu są jedynymi reprezentantami ogół uczniów,
3. regulamin samorządu nie może być sprzeczny ze statutem szkoły,
4. samorząd może przedstawić Dyrektorowi oraz Radzie Pedagogicznej wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły, w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów. Samorząd przedstawia Dyrektorowi opinię w sprawie skreślenia ucznia z listy uczniów.
IV. ORGANIZACJA SZKOŁY
§ 18
1. szkoła kształci dzieci i młodzież w zakresie klas od pierwszej do czwartej Liceum,
2. szkoła stosuje terminy rozpoczęcia i zakończenia zajęć szkolnych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określone przepisami w sprawie organizacji roku szkolnego,
3. organizację nauczania wychowania i opieki w danym roku szkolnym, określa arkusz organizacyjny szkoły opracowany przez Dyrektora po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej.
4. podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział klasowy. Liczbę uczniów w poszczególnych klasach ustala Dyrektor szkoły.
Strona | 5
Oddziałem opiekuje się wychowawca. Do zadań wychowawcy należy dbałość o właściwe wychowanie uczniów, o przekazanie im norm i zasad obowiązujących w Szkole, przestrzeganie praw uczniów. Wychowawca zobowiązany jest do bliskiej współpracy z rodzicami uczniów i z nauczycielami pracującymi w danym oddziale,
5. organizację zajęć dydaktycznych i wychowawczych w poszczególnych oddziałach określa szczegółowo tygodniowy rozkład zajęć sporządzony przez Dyrektora, zgodnie z arkuszem organizacyjnym, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia
i higieny pracy,
6. godzina lekcyjna trwa 45 minut.
§ 19
Realizacja zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych Szkoły:
1. za realizację zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych szkoły odpowiada Dyrektor i Rada Pedagogiczna,
2. w celu realizacji swych zadań dydaktycznych Rada Pedagogiczna powołuje Zespoły Przedmiotowe składające się z nauczycieli danego przedmiotu lub przedmiotów pokrewnych.
Cele i zadania zespołów obejmują:
· wybór programu nauczania lub opracowanie programu autorskiego,
· korelowanie treści nauczania przedmiotów pokrewnych, opracowanie szczegółowych kryteriów oceniania uczniów,
· opracowanie metod badania wyników nauczania,
· wyposażenie pracowni przedmiotowych.
3. w celu realizacji zadań wychowawczych Rada Pedagogiczna powołuje Zespół Wychowawczy składający się z wychowawców wszystkich oddziałów.
Do zadań Zespołu Wychowawczego należy:
· opracowanie projektu Programu Wychowawczego i Programu Profilaktycznego,
· monitorowanie realizacji Programu Wychowawczego i Profilaktycznego,
· opracowanie szczegółowych kryteriów i zasad oceniania zachowania uczniów,
· opracowanie i zatwierdzenie procedur nagradzania i karania uczniów,
· analizowanie i przedstawienie Radzie Pedagogicznej wniosków z analizy efektów pracy wychowawczej Szkoły.
4. w celu diagnozowania indywidualnych problemów uczniów w szkole działa Zespół ds. specjalnych potrzeb edukacyjnych.
W skład zespołu wchodzą:
· pedagog / psycholog szkolny, jako koordynator,
· wychowawcy klas oraz wyznaczeni nauczyciele,
Strona | 6
1. Zasady oceniania i klasyfikowania uczniów zapisane są w następujących dokumentach:
· Szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego,
2. Uczniowie szkoły mają możliwość składania egzaminów klasyfikacyjnych do tygodnia przed terminem rady klasyfikacyjnej, a także egzaminów poprawkowych w ostatnim tygodniu sierpnia.
§ 21
Szkoła organizuje zajęcia pozalekcyjne zgodnie z potrzebami i oczekiwaniami uczniów i ich rodziców oraz z możliwościami finansowymi szkoły.
§ 22
1. Uczniowie znajdujący się w trudnej sytuacji finansowej lub losowej mogą otrzymać stypendium lub pomoc materialną,
2. Szczegółowe kryteria i zasady ubiegania się o stypendium lub pomoc materialną zapisane są w dokumencie; Regulamin przyznawania stypendiów i pomocy materialnej w Szkole zatwierdzonym przez Radę Pedagogiczną.
§ 23
W celu wsparcia realizacji zadań wychowawczych Szkoła zatrudnia pedagoga.
Do zadań pedagoga należy:
· rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych,
· określanie form i sposobów udzielania uczniom, w tym uczniom z wybitnymi uzdolnieniami, pomocy odpowiednio do rozpoznanych potrzeb,
· organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów, nauczycieli i rodziców,
· podejmowanie działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z Programu Wychowawczego i Profilaktycznego.
· diagnozowanie indywidualnych problemów uczniów.
V. NAUCZYCIELE
§ 24
Nauczyciele mają obowiązek pełnienia dyżurów podczas przerw międzylekcyjnych:
Strona | 7
· dyżur nauczycieli podczas przerw międzylekcyjnych jest integralną częścią procesu dydaktyczno-wychowawczego szkoły i wchodzi w zakres podstawowych obowiązków nauczyciela, za które nie przysługuje dodatkowe wynagrodzenie,
· celem organizowania dyżurów nauczycieli podczas przerw międzylekcyjnych jest zapewnienie opieki i bezpieczeństwa uczniom przebywającym w szkole podczas przerw międzylekcyjnych, przy jednoczesnym zapewnieniu maksimum odpoczynku po odbytych zajęciach i przed kolejnymi,
· miejscem dyżuru są: korytarze, boisko szkolne, sanitariaty, teren wokół szkoły, sale lekcyjne, szatnia, czytelnia,
· dyżury pełnione są codziennie na każdej przerwie międzylekcyjnej oraz 10minut przed pierwszą lekcją,
· pełnienie dyżurów obowiązuje wszystkich pracowników pedagogicznych szkoły, z wyjątkiem osób zwolnionych przez dyrektora szkoły,
· harmonogram dyżurów międzylekcyjnych, na podstawie tygodniowego rozkładu zajęć, układa dyrektor szkoły,
· harmonogram dyżurów znajduje się w pokoju nauczycielskim, w gabinecie wicedyrektora oraz w gabinecie dyrektora szkoły,
· nauczyciel odbywający zastępstwo za nieobecnego pracownika przyjmuje także jego dyżur po zakończonej lekcji,
· jeśli nauczyciel w tym czasie pełni własny dyżur, zgłasza to wicedyrektorowi, który do pełnienia dyżuru wyznacza innego nauczyciela,
2. Obowiązki nauczyciela pełniącego dyżur:
· nauczyciele zobowiązani są punktualnie rozpoczynać dyżur w wyznaczonym miejscu, zgodnie z harmonogramem dyżurów nauczycielskich,
· nauczyciele dyżurujący nie zajmują się w czasie pełnienia dyżuru czynnościami przeszkadzającymi w rzetelnym pełnieniu dyżuru,
· nauczyciele pełniący dyżur są zobowiązani do wpływania na właściwą dyscyplinę zachowania uczniów w trakcie przerw,
· nauczyciel pełniący dyżur eliminuje wszystkie sytuacje zagrażające zdrowiu i życiu uczniów, wydaje zakazy i egzekwuje ich wykonanie przez uczniów,
· nauczyciel nie może pod żadnym pozorem zejść z dyżuru bez ustalenia zastępstwa i poinformowania o tym fakcie dyrektora lub wicedyrektora,
Strona | 8
· nauczyciel dyżurujący informuje wychowawcę o niewłaściwym zachowaniu się uczniów w czasie przerwy,
· nauczyciel pełniący dyżur nie dopuszcza do przebywania osób niepowołanych w budynku szkolnym podczas przerwy. Zgłasza dyrektorowi szkoły pobyt na terenie budynku osób niepowołanych,
· w trakcie zajęć nieobowiązkowych lub pozalekcyjnych dla części uczniów szkoły dyżur pełni nauczyciel, któremu powierzono prowadzenie tych zajęć,
· w razie zaistnienia wypadku uczniowskiego podczas przerwy, przed lekcjami lub po lekcjach nauczyciel dyżurujący udziela uczniowi pierwszej pomocy, zabezpiecza miejsce wypadku, a w razie konieczności wzywa pogotowie. O zaistniałym zdarzeniu nauczyciel powiadamia dyrekcję szkoły i wychowawcę klasy. Wychowawca klasy zobowiązany jest powiadomić o wypadku rodziców ucznia,
· w przypadku stwierdzenia występowania zagrożeń dla bezpieczeństwa osób przebywających na terenie szkoły nauczyciel informuje o tym dyrektora szkoły,
· dyżur kończy się z dzwonkiem na rozpoczęcie kolejnej lekcji,
· nauczyciel pełniący dyżur ponosi odpowiedzialność za bezpieczeństwo dzieci w rejonie wyznaczonym do pełnienia dyżuru,
· niewywiązywanie się przez nauczyciela z wyżej wymienionych obowiązków pociąga za sobą konsekwencje służbowe,
· zmiana harmonogramu następuje po każdej zmianie tygodniowego rozkładu zajęć lekcyjnych.
Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą oraz jest odpowiedzialny, za jakość i wyniki tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.
Nauczyciel realizuje dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą funkcję szkoły na podstawie:
· opracowanej przez siebie koncepcji nauczania i planu pracy w danym roku,
· obowiązujący program nauczania z danego przedmiotu,
· wniosków i wytycznych Rady Pedagogicznej.
Do obowiązku nauczyciela należy w szczególności:
· dbanie o rozwój zdolności i zainteresowań uczniów poprzez indywidualna formę pracy oraz rozwijanie umiejętności działania we wspólnocie,
· odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów na lekcjach i podczas przerw,
· stała współpraca z wychowawcą klasy oraz rodzicami ucznia,
Strona | 9
· przestrzeganie ustaleń wewnętrznych dotyczących praw i obowiązków ucznia,
· bezstronna, obiektywna, jawna i systematyczna ocena wiadomości i umiejętności uczniów,
· jasnego sformułowania wymagań wobec ucznia.
Nauczyciele mają prawo do:
· szacunku ze strony wszystkich osób, zarówno dorosłych, jak i uczniów,
· wolności ogłoszenia własnych poglądów nienaruszających godności innych ludzi,
· współdecydowania o wyborze programu nauczania, swobody wyboru metody realizacji w uwzględnieniu z Zespołem Przedmiotowym,
· stałego rozwoju, wsparcia w zakresie doskonalenia zawodowego,
· dobrej oceny własnej pracy.
Nauczyciele mają obowiązek:
· jasnego sformułowania wymagań wobec uczniów, udzielania uczniom i ich rodzicom informacji o postępach i uzyskanych ocenach z nauki i zachowania,
· udzielenia uczniom wsparcia i indywidualnych konsultacji,
· traktowania wszystkich uczniów z szacunkiem i życzliwością,
· udziału w zebraniach Rady Pedagogicznej, Zespołów Przedmiotowych, współudziału w wyborach i działaniach organów szkoły.
VI. RODZICE
§ 25
Rodzice mają obowiązek:
· wychowywać swoje dzieci w sposób odpowiedzialny, z poszanowaniem godności dziecka i nie zaniedbywać ich,
· poświęcać swój czas i uwagę nauce dzieci, tak, aby wzmacniać wysiłki szkoły skierowane na osiągnięcie celów nauczania i wychowania,
· dbać o regularne uczęszczanie dziecka do Szkoły, informować wychowawcę o przyczynach nieobecności ucznia na zajęciach,
· informowania wychowawcy o sprawach mogących mieć wpływ na naukę i zachowanie dziecka
Rodzice mają prawo do:
· uznania ich prymatu, jako "pierwszych nauczycieli" swoich dzieci,
· dostępu do wszelkich informacji dotyczących kształcenia i wychowania ich dzieci oraz rzetelnej informacji.
Strona | 10
1. Do Liceum przyjmowani są uczniowie, którzy zostali zakwalifikowani do Szkoły w wyniku Komisji Rekrutacyjnej oraz złożyli wymagane dokumenty,
2. Uczniów przyjmuje do szkoły Organ prowadzący,
3. Szkoła, jako niepubliczna, nie podlega rejonizacji.
§ 27
Uczeń ma prawo wynikające w szczególności z Konwencji o prawach dziecka przepisów oświatowych i niniejszego statutu:
a) podmiotowego traktowania, szacunku ze strony wszystkich osób, zarówno dorosłych jak rówieśników,
b) właściwie zorganizowanego procesu kształcenia,
c) opieki wychowawczej i warunków zapewniających w szkole bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz ochrony i poszanowania godności osobistej,
d) rozwijania zainteresowań i zdolności,
e) wolności głoszenia własnych poglądów nienaruszających godności innych ludzi
f) informacji o programach nauczania, stawianych wymaganiach, zasadach i kryteriach oceniania,
g) zrzeszenia się w organizacjach działających w Szkole.
Uczeń jest zobowiązany do:
a) przestrzegania regulaminu Szkoły,
b) systematycznego i aktywnego uczestnictwa w zajęciach lekcyjnych i w życiu szkoły,
c) przestrzegania zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów, nauczycieli
i innych pracowników szkoły,
d) przestrzegania norm i zasad współżycia społecznego traktowania z szacunkiem wszystkich dorosłych i rówieśników,
e) kulturalnego zachowania się na terenie Szkoły i poza terenem szkoły,
f) noszenia odpowiedniego stroju i dbania o schludny wygląd,
g) korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych na terenie szkoły zgodnie z regulaminem szkolnym,
h) kulturalnego zachowania się na terenie szkoły i poza szkołą.
§ 28
W szkole obowiązuje system wyróżnień, nagród i kar dla uczniów. Wobec uczniów wyróżniających się w nauce, zachowaniu i aktywności społecznej stosuje się następujące wyróżnienia i nagrody:
· ustna pochwała wychowawcy klasy,
· ustna pochwała Dyrektora,
· list gratulacyjny wychowawcy do rodziców ucznia,
· list gratulacyjny Dyrektora do rodziców,
Strona | 11
· dyplom pochwalny dla ucznia,
· nagroda rzeczowa,
· wytypowanie ucznia do stypendium Ministra Edukacji Narodowej lub Prezesa
Rady Ministrów.
Szczegółowe kryteria i |
procedury |
przyznawania |
nagród i wyróżnień |
zapisane |
||||
są |
w Procedurze |
Nagradzania Uczniów przyjętej |
przez |
Zespół |
Wychowawców |
|||
po |
zaopiniowaniu |
przez |
Samorząd |
Uczniowski i |
Radę |
Szkoły. |
Wobec |
uczniów |
niestosujących się do norm i zasad obowiązujących w szkole i uczniów łamiących zasady niniejszego statutu stosuje się następujący system kar:
· ustne upomnienie wychowawcy klasy,
· ustne upomnienie Dyrektora,
· skierowanie listu do rodziców przez wychowawcę klasy,
· nagana dla ucznia,
· zakaz reprezentowania Szkoły na imprezach międzyszkolnych,
· skreślenie z listy uczniów szkoły.
Uczeń, który swoim postępowaniem spowodował krzywdy innych osób, jest zobowiązany do ich przeproszenia i zadośćuczynienia. Uczeń, którego postępowanie spowodowało szkodę materialną innych osób lub szkoły zobowiązany jest do pokrycia w całości lub w części wyrządzonej szkody. Decyzję w tej sprawie podejmuje Dyrektor.
§ 29
Uczeń może być skreślony z listy uczniów za poważne naruszenie zasad i norm zachowania i współżycia społecznego, a w szczególności:
· picie alkoholu i przebywanie pod jego wpływem na terenie szkoły,
· posiadanie, rozprowadzanie czy używanie substancji psychoaktywnych,
· stwarzanie sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa innych lub swojego, stosowanie agresji i przemocy w stosunku do uczniów lub nauczycieli,
· jeżeli jego rodzice lub opiekunowie przez trzy kolejne miesiące nie wnieśli opłat ustalonych przez Radę Szkoły.
§ 29 a
Tryb odwoławczy w przypadku naruszenia praw ucznia/dziecka w szkole
1. w przypadku naruszenia praw ucznia/dziecka na terenie szkoły, w tym zawartych w Konwencji o Prawach Dziecka, uczeń lub jego rodzice/prawni opiekunowie mogą
złożyć pisemną skargę lub pisemny wniosek do Dyrektora Szkoły w ciągu 14 dni od daty zajścia. Po tym terminie skargi i wnioski nie będą przyjmowane i rozpatrywane. Skargi i wnioski adresowane do Dyrektora Szkoły muszą zawierać personalia i adres zgłaszającego oraz zwięzły opis zaistniałej sytuacji,
2. każdą skargę lub wniosek osoba składająca może wycofać w terminie 3 dni od daty złożenia,
Strona | 12
3. skargi i wnioski anonimowe nie będą rozpatrywane,
4. w przypadku niemożności ustalenia przedmiotu sprawy, wnoszący skargę lub wniosek jest zobowiązany, w nieprzekraczalnym terminie 7 dni od zawiadomienia o niemożności ustalenia przedmiotu sprawy - do złożenia dodatkowych wyjaśnień, z jednoczesnym pouczeniem, że nie usunięcie tych braków pozostawia skargę lub wniosek bez rozpatrzenia,
5. skargi i wnioski rozpatruje Dyrektor Szkoły, który w celach doradczych może powołać:
Zespół w składzie:
1) Wicedyrektor Szkoły
2) Pedagog / Psycholog szkolny
3) Opiekun Samorządu Uczniowskiego
6. w przypadku stwierdzenia naruszenia praw ucznia/dziecka przez pracownika szkoły decyzję w sprawie podejmuje Dyrektor Szkoły.
7. dyrektor Szkoły udziela osobie zainteresowanej odpowiedzi pisemnej, co do właściwości rozpatrzenia sprawy w terminie 14 dni od daty zgłoszenia skargi lub wniosku. W uzasadnionych przypadkach termin ten może być przedłużony do 30 dni od daty zgłoszenia, po uprzednim poinformowaniu zainteresowanych. Odpowiedź pisemną Dyrektor Szkoły przekazuje osobiście lub przesyła pocztą,
8. wszystkie złożone skargi i wnioski dotyczące naruszenia praw ucznia/dziecka w szkole oraz sposoby ich załatwienia są dokumentowane,
9. szkoła informuje uczniów i ich rodziców/prawnych opiekunów o trybie składania
skarg w szkole oraz podaje nazwy instytucji, do których można się odwołać w przypadku naruszenia praw ucznia/dziecka:
1) Rzecznik Praw Ucznia przy Mazowieckim Kuratorium Oświaty,
2) Rzecznik Praw Dziecka.
VII. FINANSE SZKOŁY
§ 30
1. Szkoła jest utrzymywana z opłat rodziców, z dotacji budżetu państwa i z dotacji budżetów samorządów lokalnych (Ustawa z 07.09.1991 r. o systemie oświaty),
2. Osoby fizyczne i prawne mogą wspierać materialnie Szkołę i uczniów,
3. Prowadzenie Szkoły nie jest działalnością gospodarczą w rozumieniu ustawy o działalności gospodarczej.
Strona | 13
Szkoła może udzielać stypendiów oraz doraźnej pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej lub losowej. Pochodzenie środków i sposób przyznawania pomocy materialnej określa regulamin ustalony przez Komisję Stypendialną i zatwierdzony przez Radę Pedagogiczną i Radę Szkoły.
§ 32
Rodzice lub opiekunowie ucznia zobowiązują się do terminowego uiszczania uchwalonych opłat w terminie ustalonym przez Szkołę zgodnie z umową zawartą ze Szkołą reprezentowaną przez Organ prowadzący.
§ 33
Majątek Szkoły stanowią składniki przekazane do dyspozycji Szkoły przez osobę prowadzącą, a ponadto składniki majątkowe i środki przekazane Szkole przez inne osoby prawne i fizyczne (w tym rodziców uczniów korzystających z nauki w Szkole). Odpowiedzialnym za zarząd majątkiem jest Organ prowadzący.
VIII. OCENY UCZNIA
§ 34
Zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkole określa aktualnie obowiązujące rozporządzenie w tej sprawie Ministra właściwego do spraw edukacji.
Oceny ucznia
1. Uczeń w trakcie nauki w szkole otrzymuje oceny:
a) bieżące
b) klasyfikacyjne
c) śródroczne i roczne
d) końcowe.
2. Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców;
3. Nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę w sposób określony w statucie szkoły;
4. Sprawdzone i ocenione pisemne prace ucznia są udostępniane uczniowi i jego rodzicom;
5. Na pisemną prośbę rodziców lub ucznia nauczyciel ma obowiązek udostępnić ocenione i sprawdzone prace pisemne (wgląd, kserokopia lub zdjęcie).
Strona | 14
W szkole obowiązują następujące kryteria ocen:
· stopień celujący - otrzymuje uczeń, który posiadł wiedzę i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania przedmiotu w danej klasie, samodzielnie
i twórczo rozwija własne uzdolnienia oraz biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych lub praktycznych
z programu nauczania danej klasy, proponuje rozwiązania nietypowe, rozwiązuje także zadania wykraczające poza program nauczania tej klasy, oraz osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach przedmiotowych, zawodach sportowych
i innych, kwalifikuje się do finału na szczeblu wojewódzkim lub krajowym, posiada inne porównywalna osiągnięcia;
· stopień bardzo dobry otrzymuje uczeń, który Opanował pełny zakres wiedzy
i umiejętności określonej programem nauczania przedmiotu w danej klasie, oraz sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami, rozwiązuje samodzielnie problemy teoretyczne i praktyczne ujęte programem nauczania, potrafi zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań i problemów w nowych sytuacjach;
· stopień dobry otrzymuje uczeń, który nie opanował w pełni wiadomości określonych programem nauczania w danej klasie, ale opanował je na poziomie przekraczającym wymagania zawarte w minimum programowym, poprawnie stosuje wiadomości rozwiązuje (wykonuje) samodzielnie typowe zadania teoretyczne łub praktyczne.
· stopień dostateczny otrzymuje uczeń, który opanował wiadomości i umiejętności określone programem nauczania w danej klasie na poziomie nieprzekraczającym wymagań zawartych w minimum programowym, oraz rozwiązuje typowe zadania teoretyczne i praktyczne o średnim stopniu trudności.
· stopień dopuszczający otrzymuje uczeń, który ma braki w opanowaniu minimum programowego, ale braki te nie przekreślają możliwości uzyskania przez ucznia podstawowej wiedzy z danego przedmiotu w ciągu dalszej nauki, oraz rozwiązuje zadania teoretyczne i praktyczne typowe o niewielkim stopniu trudności.
· stopień niedostateczny otrzymuje uczeń, który nie opanował wiadomości i umiejętności określonych minimum programowym przedmiotu nauczania
w danej klasie a braki w wiadomościach i umiejętnościach uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy z danego przedmiotu.
Strona | 15
§ 35
1. Uczeń lub jego rodzice mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania zostały ustalone niezgodnie z przepisami dotyczącymi trybu ustalania tych ocen;
2. Zastrzeżenia, o których mowa w ust. 1, zgłasza się od dnia ustalenia rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych lub rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, nie później jednak niż w terminie 2 dni roboczych od dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych;
3. W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych
lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania zostały ustalone niezgodnie z przepisami dotyczącymi trybu ustalania tych ocen, dyrektor szkoły powołuje komisję, która:
· W przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia oraz ustala roczną ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych;
· W przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania- ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania;
4. Ustalona przez komisję, o której mowa w ust. 3 roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych oraz roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z wyjątkiem negatywnej rocznej oceny klasyfikacyjnej, o której mowa
w przepisach, może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego z zastrzeżeniem pkt. 1;
5. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu, o którym mowa, w pkt. 1, w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora szkoły w uzgodnieniu z uczniem i jego rodzicami;
6. Przepisy ust. 1-9 stosuje się odpowiednio w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych ustalonej w wyniku egzaminu poprawkowego z tym, że termin do zgłoszenia zastrzeżeń wynosi 5 dni roboczych od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego. W tym przypadku ocena ustalona przez komisję, o której mowa w ust. 3 jest ostateczna;
7. Pytania, ćwiczenia, zadania praktyczne egzaminacyjne proponuje egzaminator, a zatwierdza przewodniczący komisji. Stopień trudności pytań musi odpowiadać kryterium stopnia, o który ubiega się uczeń;
8. Komisja może na podstawie przeprowadzonego egzaminu sprawdzającego:
· podwyższyć stopień w przypadku pozytywnego wyniku egzaminu
Strona | 16
· pozostawić stopień ustalony przez nauczyciela w przypadku negatywnego wyniku egzaminu;
9. Z przeprowadzonego egzaminu sprawdzającego sporządza się protokół
zawierający skład komisji, nazwę zajęć edukacyjnych, termin egzaminu, pytania
egzaminacyjne, wynik egzaminu oraz stopień ustalony przez komisję. Do protokołu załącza się pisemne odpowiedzi ucznia i zwięzłą informację
o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia, w którym wpisuje się datę egzaminu oraz ustalony stopień.
X NIEKLASYFIKOWANIE UCZNIA
§ 36
4. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku albo wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na tych zajęciach przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w okresie, za który przeprowadzona jest klasyfikacja;
5. Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny;
6. Uczeń nieklasyfikowany z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny za zgodą rady pedagogicznej.
XI EGZAMIN POPRAWKOWY
§ 37
1. Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej otrzymał negatywną ocenę klasyfikacyjną z:
· Jednych albo dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych, albo
· Jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych lub zajęć z języka mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej lub języka regionalnego
- może przystąpić do egzaminu poprawkowego z tych zajęć;
2. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu
poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły, nie później niż do końca września;
3. Roczna ocena klasyfikacyjna ustalona w wyniku egzaminu poprawkowego jest ostateczna, z zastrzeżeniem art. 44n ust.7;
Strona | 17
4. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej i powtarza odpowiednio klasę;
5. Rada pedagogiczna, uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia, może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej, ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych albo zajęć z języka mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej lub języka regionalnego, pod warunkiem, że te zajęcia są realizowane w klasie programowo wyższej;
6. Termin egzaminu wyznacza dyrektor szkoły w ostatnim tygodniu ferii letnich;
7. Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły.
W skład komisji wchodzą:
· dyrektor i wicedyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący stanowisko kierownicze - jako przewodniczący komisji;
· nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne - jako egzaminator;
· nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne - jako członek.
8. Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający skład komisji, nazwę zajęć edukacyjnych, z którego był przeprowadzony egzamin, termin egzaminu, pytania egzaminacyjne wynik egzaminu oraz ocenę ustaloną przez komisję. Do protokołu załącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Uczeń, który z przyczyn losowych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie może przystąpić do niego w dowolnym terminie, określonym przez dyrektora. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem, że te obowiązkowe zajęcia edukacyjne są zgodne ze szkolnym planem nauczania w klasie programowo wyższej, Rada Pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować ucznia do klasy programowo wyższej, uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia.
XII SPRAWDZIAN WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI
§ 38
1. Uczeń lub jego rodzice/prawni opiekunowie mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora Liceum, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny;
Strona | 18
2. Zastrzeżenia (na piśmie) mogą być zgłoszone w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno – wychowawczych;
3. Termin sprawdzianu wyznacza dyrektor/wicedyrektor do 2 dni od daty zgłoszenia zastrzeżenia;
4. Sprawdzian wiadomości i umiejętności uczeń może zdawać z określonego przedmiotu jeden raz w cyklu kształcenia;
5. W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalenia tej oceny, dyrektor Liceum powołuje komisję, która przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia w formie pisemnej i ustnej, oraz ustala roczną ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych;
6. W skład komisji wchodzą:
a) Dyrektor albo wicedyrektor Liceum – jako przewodniczący
b) Dwóch nauczycieli z danej lub innej szkoły tego samego typu, prowadzący takie same zajęcia edukacyjne.
7. Dwa zestawy pytań (zadań praktycznych) zgodnych z wymogami edukacyjnymi na określony przez ucznia stopień, do sprawdzianu wiadomości i umiejętności przygotowuje nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne, konsultując je z innym nauczycielem mianowanym lub dyplomowanym danego przedmiotu;
8. Uczeń przed sprawdzianem wiadomości i umiejętności losuje jeden zestaw pytań;
9. Czas trwania sprawdzianu wiadomości i umiejętności:
a) Nie powinien przekroczyć 45 minut w części pisemnej, oraz 15 minut w części ustnej (w tym 5 minut na przygotowanie);
10. Należy zapewnić uczniowi pomoce dydaktyczne;
11.W czasie egzaminu sprawdzającego na wniosek ucznia lub jego rodziców/prawnych opiekunów mogą być obecni rodzice/prawni opiekunowie ucznia lub wychowawca, Rzecznik Praw Ucznia;
12.Z prac komisji sporządza się protokół zawierający: skład komisji, termin sprawdzianu wiadomości i umiejętności, zadania sprawdzające, nazwę przedmiotu egzaminacyjnego, wynik sprawdzianu oraz ustaloną ocenę, protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia;
13.Po wypełnieniu przez komisję protokołu, przewodniczący komisji informuje o wyniku egzaminu sprawdzającego ucznia;
14.Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalana przez komisję jest ostateczna, z wyjątkiem niedostatecznej rocznej oceny klasyfikacyjnej z jednych
Strona | 19
zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego;
15. Do protokołu, o którym mowa dołącza się pisemne prace ucznia;
16. Uczniowi, któremu ze względów losowych lub zdrowotnych nie udało się przystąpić do egzaminu, dyrektor Liceum wyznacza inny termin.
XIII. SZCZEGÓŁOWE WARUNKI I SPOSÓB OCENIANIA WEWNĄTRZSZKOLNEGO
§ 39
ROZDZIAŁ I
ZAŁOŻENIA SZKOLNGO SYSTEMU OCENIANIA
§1.1. Ocenianie wewnątrzszkolne:
Ø służy ustaleniu osiągnięć uczniów oraz informowaniu o nich,
Ø wspiera uczniów w ich rozwoju intelektualnym i moralnym,
Ø wdraża procedury służące podwyższaniu trafności oceniania szkolnego,
Zasady szkolnego oceniania tworzą: rada pedagogiczna, rodzice i uczniowie.
§2.1. Ocenianiu podlegają:
Ø osiągnięcia edukacyjne ucznia.
ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej i realizowanych w szkole programów nauczania uwzględniających tę podstawę;
Ø zachowanie ucznia.
ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę, nauczycieli i uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych.
§3.1. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych i zachowania ucznia odbywa się przez ocenianie wewnątrzszkolne, na które składa się:
Ø ocenianie bieżące;
Ø klasyfikacja śródroczna – po zakończeniu i semestru;
Ø klasyfikacja roczna – po zakończeniu ii semestru;
Strona | 20
§3.2. Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:
Ø informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie;
Ø udzielanie pomocy uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju;
Ø motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu;
Ø dostarczanie rodzicom/opiekunom prawnym i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w uczeniu się i zachowaniu oraz o specjalnych uzdolnieniach ucznia;
Ø umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod racy dydaktyczno – wychowawczej;
§3.3. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
Ø formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen
klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych;
Ø ustalanie przez radę pedagogiczną w porozumieniu z radą rodziców i samorządem uczniowskim warunków i sposobu oceniania zachowania; Ø ocenianie bieżące i ustalanie śródrocznych ocen klasyfikacyjnych
z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, według skali i w formach przyjętych
w 76 Niepublicznym Liceum Ogólnokształcącym;
Ø przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych;
Ø ustalanie rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, według skali, o której mowa odpowiednio w § 15 ust. 1 i § 23 ust. 6;
Ø ustalenie warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania. Szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego oraz zachowania uczniów;
Ø ustalenie warunków i sposobu przekazywania rodzicom/opiekunom prawnym informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce oraz o jego zachowaniu;
ROZDZIAŁ II
TRYB I PROCEDURY OCENIANIA WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOSCI UCZNIA
§4. Rok szkolny dzieli się na dwa okresy. I okres trwa od początku roku szkolnego do posiedzenia klasyfikacyjnego rady pedagogicznej, której termin ustalony jest corocznie w organizacji roku szkolnego 76 Niepublicznego Liceum Ogólnokształcącego. II okres rozpoczyna się w następnym dniu po klasyfikacyjnej radzie pedagogicznej i trwa do ostatniego dnia zajęć dydaktycznych przed feriami letnimi;
Strona | 21
§5. Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców/opiekunów prawnych o:
Ø wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych;
Ø zajęć edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania;
Ø sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów;
Ø warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych;
§6.1. Oceny są jawne zarówno dla ucznia, jak i jego rodziców/opiekunów prawnych;
§6.2. Na wniosek ucznia lub jego rodziców/opiekunów prawnych nauczycie ustalający ocenę powinien ją uzasadnić;
§6.3. Na wniosek ucznia lub jego rodziców/opiekunów sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne oraz inna dokumentacja dotycząca oceniania ucznia jest udostępniana uczniowi lub jego rodzicom/opiekunom prawnym. Prace pisemne uczniów przechowuje nauczyciel do końca roku szkolnego;
§6.4. Uczeń powinien otrzymać nie mnie niż trzy oceny cząstkowe w ciągu semestru. O częstotliwości oceniania przedmiotowego decyduje liczba godzin z zajęć edukacyjnych, wynikająca ze szkolnego planu nauczania;
§6.5. Oceny cząstkowe są na bieżąco wpisywane do dzienników lekcyjnych;
§6.6.Oceny śródroczne i roczne są wpisywane do dzienników lekcyjnych a po zatwierdzeniu przez radę pedagogiczną wyników klasyfikacji, oceny roczne są wpisywane do arkuszy ocen;
§6.7. Na ocenę śródroczną i roczną składają się następujące elementy:
Ø oceny z testów,
Ø oceny z prac klasowych i sprawdzianów,
Ø oceny z odpowiedzi ustnych,
Ø oceny z zadań rozwiązywanych na lekcji,
Ø oceny z prac domowych,
Ø oceny z opracowań dodatkowych
§7.1. Praca klasowa, sprawdzian (obejmujące dużą partię materiału) muszą być zapowiedziane przez nauczyciela, na co najmniej 7 dni przed terminem i odnotowane w dzienniku lekcyjnym;
§7.2 Uczeń musi znać wymagania edukacyjne wynikające z podstawy programowej obowiązujące na pracy klasowej;
§7.3. Uczniowie danej klasy mogą przystąpić do pisania pracy klasowej nie więcej niż trzy razy w tygodniu;
Strona | 22
§7.4. Uczniowie danej klasy mogą przystąpić do pisania nie więcej niż jednej pracy klasowej w ciągu jednego tygodnia;
§7.5. Dwa tygodnie przed klasyfikacyjną radą pedagogiczną nie przeprowadza się prac klasowych i sprawdzianów obejmujących materiał całego semestru lub działu programu;
§7.6. Nauczyciele są zobowiązani do sprawdzenia i ocenienia prac klasowych i sprawdzianów w ciągu 14 dni;
§7.7. Uczeń nieobecny na pracy klasowej, sprawdzianie (z powodu nieobecności usprawiedliwionej nie krótszej niż 3 dni) ustala z nauczycielem (w ciągu tygodnia od daty powrotu do szkoły) termin przystąpienia do pracy klasowej, sprawdzianu;
§7.8. Uczeń, który z własnej woli nie skorzystał z terminu, o którym mowa w § 7ust. 7 otrzymuje oceną niedostateczną;
§7.9. Uczeń, który podczas pracy klasowej korzysta z niedozwolonych form pomocy, otrzymuje ocenę niedostateczną;
§7.10. Sprawdziany obejmujące materiał do 3 ostatnich lekcji nie muszą być zapowiadane przez nauczyciela;
§7.11. Uczeń, który podczas sprawdzianu korzysta z niedozwolonych pomocy, otrzymuje ocenę niedostateczną;
§8. Nie zadaje się prac domowych na okres świąt i ferii;
§9. Nie ocenia się ucznia przez trzy dni po dłuższej (tydzień i więcej) usprawiedliwionej nieobecności w szkole;
§10. W pierwszy dzień nauki po dłuższej przerwie (np. przerwa świąteczna, ferie zimowe, dłuższa nieobecność nauczyciela) nie przeprowadza się prac klasowych, sprawdzianów i nie odpytuje się uczniów;
§11.1. Nauczyciel jest obowiązany, na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej,
dostosować wymagania edukacyjne, o których mowa w § 5 pkt. 1, do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostaniu tym wymaganiom;
§11.2. Dostosowanie wymagań edukacyjnych, o których mowa w § 5 pkt. 1 do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się uniemożliwiające sprostaniu tym wymaganiom, następuje także na podstawie opinii niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym niepublicznej poradni specjalistycznej, o której mowa w art. 71b ust. 3b ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, zwanej dalej „ustawą”;
Strona | 23
§11.3. W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania dostosowanie wymaga edukacyjnych, o których mowa w § 5 pkt. 1, do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia może nastąpić na podstawie tego orzeczenia;
§12. Przy ustaleniu oceny z wychowania fizycznego należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć;
§13. Każdy uczeń, po spełnieniu ściśle określonych warunków, ma prawo do:
1) dodatkowego sprawdzianu swoich wiadomości i umiejętności;
2) uzyskania wyższej od przewidywanej rocznej oceny klasyfikacyjnej;
3) egzaminu klasyfikacyjnego;
4) egzaminu poprawkowego.
§14. Uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej lub kończy szkołę, jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania uzyskał oceny klasyfikacyjne roczne wyższe od stopnia niedostatecznego z zastrzeżeniem § 20 ust 12;
ROZDZIAŁ III
OGÓLNE KRYTERIA I SKALE OCENIANIE STOSOWANE W SPRAWDZANIU I
OCENIANIU WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI UCZNIA.
§15.1.Oceny bieżące oraz oceny klasyfikacyjne śródroczne i roczne ustala się w stopniach według następującej skali:
1) stopień celujący – 6;
2) stopień bardzo dobry – 5;
3) stopień dobry – 4;
4) stopień dostateczny – 3;
5) stopień dopuszczający – 2;
6) stopień niedostateczny – 1.
§15.2.Dopuszcza się stosowanie znaków: plus „+” oraz minus „-„ przy ocenach bieżących;
§15.3.W ocenianiu bieżącym dopuszcza się stosowanie symbolu, „0” który oznacza nieobecność ucznia na pracy klasowej, sprawdzianie;
§16.1.Wymagania edukacyjne wynikające w podstawy programowej dla poszczególnych przedmiotów objętych programem nauczania znajdują się przedmiotowych systemach oceniania;
Strona | 24
§16.2. Ustala się następującą skalę przy wystawianiu ocen:
W przypadku sprawdzianów pisemnych lub kartkówek przyjmuje się skalę punktową przeliczoną na oceny cyfrowe wg kryteriów:
1) 100% - 90% pkt = stopień bardzo dobry (5)
2) 89% - 75% pkt = stopień dobry (4)
3) 74% - 60% pkt = stopień dostateczny (3)
4) 59% - 40% pkt = stopień dopuszczający (2)
5) 39% - 0% pkt = stopień niedostateczny (1)
Ocenę celującą uczeń uzyskuje w przypadku, gdy osiągnie 100% punktów oraz rozwiąże zadania dodatkowe.
ROZDZIAŁ IV
TRYB I PROCEDURY ZWALNIANIA UCZNIA Z WYBRANYCH ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH
§17.1. Dyrektor szkoły na pisemny wniosek rodziców/opiekunów prawnych zwalnia ucznia z zajęć z wychowania fizycznego, informatyki lub technologii informacyjnej na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza, niezwłocznie po otrzymaniu odpowiedniej opinii, oraz na czas określony w tej opinii;
§17.2. Wniosek wraz opinią lekarską, o których mowa w § 17 ust. 1 należy składać w sekretariacie szkoły;
§17.3. W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć wychowania fizycznego, informatyki lub technologii informacyjnej w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony” albo „zwolniona”. Wewnątrzszkolny system oceniania osiągnięć edukacyjnych;
§18.1. Dyrektor szkoły na pisemny wniosek rodziców/opiekunów prawnych oraz na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno – pedagogicznej, zwalnia do końca nauki w Liceum ucznia z wadą słuchu, z głęboką dysleksją rozwojową, z afazją, z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, z nauki drugiego języka obcego, niezwłocznie po otrzymaniu odpowiedniej opinii z zastrzeżeniem ust. 2;
§18.2. Wniosek wraz z opinią lekarską, o których mowa w § 18ust. 1, należy składać w sekretariacie szkoły;
§18.3.W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania zwolnienie z nauki drugiego języka obcego może nastąpić na podstawie tego orzeczenia;
Strona | 25
§18.4. W przypadku zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony” albo „zwolniona”;
ROZDZIAŁ V
TRYB I PROCEDURY PRZEPROWADZANIA EGZAMINÓW KLASYFIKACYJNYCH
§19.1.Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na obowiązkowych zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania;
§19.2.Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny;
§19.3.Na wniosek ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieobecności nieusprawiedliwionej lub na wniosek jego rodziców / opiekunów prawnych rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny, po zasięgnięciu opinii nauczyciela, który uczy ucznia przedmiotu, z którego jest nieklasyfikowany oraz opinii wychowawcy klasy;
§19.4. Wniosek, o którym mowa w § 19 ust. 3, uczeń składa na piśmie do dyrektora szkoły w nieprzekraczalnym terminie do klasyfikacyjnej rady pedagogicznej. Wniosek powinien być zaopiniowany przez wychowawcę i uczącego nauczyciela;
§19.5. Uczeń zmieniający klasę lub przyjęty z innej szkoły zobowiązany jest do uzupełnienia różnic programowych w formie egzaminu klasyfikacyjnego;
§19.6. Egzaminy klasyfikacyjne przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej, z zastrzeżeniem § 19 ust.7;
§19.7. Egzamin klasyfikacyjny z informatyki, technologii informacyjnej i wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych;
§19.8. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się nie później niż w dniu poprzedzającym dzień zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno – wychowawczych;
§19.9.Termin egzaminu klasyfikacyjnego ustala się z uczniem i jego rodzicami/opiekunami prawnymi;
§19.10. Egzamin klasyfikacyjny, o którym mowa w § 19 ust. 2, 3 i 5, przeprowadza nauczyciel obowiązkowych zajęć edukacyjnych w obecności, wskazanego przez dyrektora szkoły, nauczyciela takich samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych;
Strona | 26
§19.11. W czasie trwania egzaminu klasyfikacyjnego mogą być obecni (w charakterze obserwatorów) rodzice/opiekunowie prawni;
§19.12. Uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego niedostateczna roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego;
§19.13. Z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego, o którym mowa w § 19 ust 2,
3 i 5, sporządza się protokół zawierający w szczególności:
1) imiona i nazwiska nauczycieli przeprowadzających egzamin klasyfikacyjny;
2) termin egzaminu klasyfikacyjnego;
3) zadania (ćwiczenia) egzaminacyjne;
4) wyniki egzaminu klasyfikacyjnego oraz uzyskane oceny;
do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia;
protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia;
§19.14. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora szkoły;
§19.15. W przypadku nieklasyfikowania ucznia z zajęć edukacyjnych w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „nieklasyfikowany” albo „nieklasyfikowana”.
ROZDZIAŁ VI
TRYB I PROCEDURY PRZEPROWADZANIA EGZAMINÓW POPRAWKOWYCH
§20.1. Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał ocenę niedostateczną z jednej albo dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy;
§20.2. Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej oraz z części ustnej, z zastrzeżeniem ust 3;
§20.3. Egzamin poprawkowy z informatyki, technologii informacyjnej i wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadania praktycznego;
§20.4. Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły do dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych;
§20.5. Egzamin poprawkowy przeprowadza się w ostatnim tygodniu ferii letnich;
§20.6. Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły.
Strona | 27
1) dyrektor szkoły albo wicedyrektor – jako przewodniczący komisji;
2) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne – jako egzaminujący;
3) nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne – jako członek komisji;
§20.7. Nauczyciel, o którym mowa w § 20 ust. 6 pkt. 2, może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje, jako osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne z tym, że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły;
§20.8. Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający:
1) skład komisji;
2) nazwę przedmiotu egzaminacyjnego;
3) termin egzaminu;
4) pytania egzaminacyjne;
5) wynik egzaminu;
6) ocenę ustaloną przez komisję;
7) zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia;
do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia;
§20.9. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły, nie później niż do końca września;
§20.10. uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji i powtarza klasę, z zastrzeżeniem ust. 11 i ust. 12;
§20.11. W przypadku stwierdzenia, że egzamin poprawkowy został przeprowadzony niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania oceny, uczeń lub jego rodzice/ opiekunowie prawni mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły w terminie 5 dni od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego. W tym przypadku stosuje się odpowiednio przepisy § 22, a ocena ustalona przez komisję jest ostateczna;
§ 20.12. Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia, rada pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych pod warunkiem, że te obowiązkowe zajęcia edukacyjne są zgodnie ze szkolnym planem nauczania realizowane w klasie programowo wyższej;
Strona | 28
WARUNKI UZYSKANIA WYZSZYCH NIŻ PRZEWIDYWANE
ROCZNYCH OCEN KLASYFIKACYJNYCH Z OBOWIAZKOWYCH
I DODATKOWYCH ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH
§21.1.Na tydzień przed roczną klasyfikacyjną radą pedagogiczną nauczyciel obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych przedstawia uczniowi propozycję rocznej oceny klasyfikacyjnej;
§21.2.W przypadku, gdy uczeń chciałby ubiegać się o wyższą ocenę, ma prawo do jej poprawy;
§21.3.W terminie 2 dni od daty powiadomienia uczeń składa do nauczyciela pisemny wniosek o podwyższenie rocznej oceny klasyfikacyjnej z przedmiotu;
§21.4.Warunki i tryb uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej ujęte są w przedmiotowych systemach oceniania;
§ 21.5.Po dodatkowym sprawdzeniu wiadomości i umiejętności ucznia nauczyciel może jedynie podwyższyć ocenę;
§21.6.Pisemne i ustne sprawdziany wiadomości i umiejętności ucznia są przeprowadzane w terminie do klasyfikacyjnej rady pedagogicznej;
§22.1.W przypadku stwierdzenia, ze roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie z przepisami prawa, dyrektor szkoły powołuje komisję, która przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia, w formie pisemnej i ustnej, oraz ustala roczną ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych;
§22.2.Dyrektor szkoły podejmuje działania opisane w § 22 ust. 1 na pisemny wniosek ucznia lub jego rodziców/opiekunów prawnych złożony w terminie 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno – wychowawczych. W podaniu powinna być zawarta informacja o przepisach prawa, których naruszanie jest podstawą ubiegania się o zmianę oceny klasyfikacyjnej z danych zajęć edukacyjnych;
§22.3.Sprawdzian przeprowadza się nie później niż w terminie 5 dni od dnia zgłoszenia zastrzeżeń, o których mowa w § 22 ust. 1 i 2;
§22.4.Termin sprawdzianu ustala się z uczniem i jego rodzicami/prawnymi opiekunami;
§22.5.W skład komisji, o której mowa w § 22 ust. 1 wchodzą:
1) dyrektor szkoły albo wicedyrektor – jako przewodniczący komisji;
2) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne;
3) dwóch nauczycieli z 76 Liceum Ogólnokształcącego lub innego Liceum ogólnokształcącego, prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne;
Strona | 29
§22.6.Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z wyjątkiem oceny niedostatecznej, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego z zastrzeżeniem § 22 ust. 12;
§22.7.Z prac komisji sporządza się protokół zawierający w szczególności :
1) skład komisji
2) nazwę przedmiotu
3) termin sprawdzianu
4) pytania sprawdzające
5) wynik sprawdzianu
6) ocenę ustaloną przez komisję
7) zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia;
Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia;
§22.8.Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora szkoły;
ROZDZIAŁ VIII
TRYB I PROCEDURY OCENY ZACHOWANIA UCZNIA
§23.1.Śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala wychowawca klasy po uzyskaniu opinii nauczycieli i uczniów danej klasy oraz ocenianego ucznia;
§23.2.Ustalona przez wychowawcę roczna ocena klasyfikacyjna zachowania jest ostateczna z zastrzeżeniem § 23 ust.10 i § 24;
§23.3.Ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia:
1) wywiązywanie się z obowiązków ucznia;
2) postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej;
3) dbałość o honor i tradycje szkoły;
4) dbałość o piękno mowy ojczystej;
5) dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób;
6) godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią;
7) okazywanie szacunku innym osobom;
§23.4.Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na:
1) oceny z zajęć edukacyjnych;
2) promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły, z zastrzeżeniem ust.5;
Strona | 30
§23.5.Rada pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu do klasy programowo wyższej lub nieukończeniu szkoły przez ucznia, któremu co najmniej dwa razy z rzędu ustalono naganną roczne ocenę klasyfikacyjna zachowania;
§23.6.Śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala się według następującej skali: wzorowe, bardzo dobre, dobre, poprawne, nieodpowiednie, naganne;
§23.7. Ocena z zachowania uwzględnia w szczególności:
1) kulturę osobistą,
a) schludny ubiór (bez ekstrawaganckich ozdób, drogiej biżuterii, wyzywającego makijażu),
b) kulturę języka (walka z wulgaryzmami), właściwe zwracanie się do nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz pozostałych uczniów,
c) szanowanie godności własnej i innych,
d) umiejętne egzekwowanie swoich praw zgodnych z regulaminem szkoły,
e) przestrzeganie ustalonych warunków korzystania z urządzeń telekomunikacyjnych i elektronicznych nośników informacji, w tym nieużywanie urządzeń telekomunikacyjnych i elektronicznych nośników informacji podczas zajęć edukacyjnych,
2) zaangażowanie ucznia w życie szkoły:
a) praca w strukturach szkoły na rzecz jej społeczności (samorząd klasowy,
szkolny, koła zainteresowań)
b) zaangażowanie w organizowanie imprez ogólnoszkolnych
i wewnątrzszkolnych oraz wewnątrzklasowych.
3) reprezentowanie przez ucznia szkoły na zewnątrz:
a) właściwe zachowanie się podczas imprez organizowanych przez szkołę i poza nią,
b) regulaminowe zachowanie się poza terenem szkoły w czasie pozalekcyjnym (uczeń nie naraża się na zatrzymanie przez policję lub inne służby porządkowe,
c) uczestnictwo w olimpiadach przedmiotowych i konkursach, zwłaszcza na wyższych szczeblach i zdobywanie laurów,
d) czynne uczestnictwo w imprezach międzyszkolnych i miejskich – akcje społeczne, charytatywne, uroczystości okolicznościowe,
4) przestrzeganie przez ucznia regulaminu szkolnego, ze szczególnym uwzględnieniem:
a) poszanowania mienia szkoły i uczniów
b) sumienne wypełnianie obowiązków ucznia,
c) regularne uczestnictwo w zajęciach edukacyjnych, należyte przygotowanie się do nich, aktywny udział zajęciach, a także niezakłócanie przebiegu zajęć przez niewłaściwe zachowanie,
d) terminowe usprawiedliwianie nieobecności,
e) bezwzględne przestrzeganie zakazu palenia tytoniu, spożywania alkoholu
i stosowania używek (narkotyki) na terenie szkoły i w innych miejscach publicznych,
f) noszenie stroju galowego podczas uroczystości szkolnych,
Strona | 31
§23.8. Tryb usprawiedliwiania nieobecności
1) Rodzice/opiekunowie prawni mają obowiązek pisemnie usprawiedliwić nieobecność ucznia na zajęciach bezpośrednio po powrocie ze szkoły, ale nie później niż w ciągu tygodnia od jego powrotu do szkoły, usprawiedliwienie powinno zawierać termin i powód nieobecności na zajęciach lekcyjnych;
2) Pisemne usprawiedliwienie nieobecności na zajęciach edukacyjnych ma formę:
a) zaświadczenia lekarskiego;
b) oświadczenia rodziców lub pełnoletniego ucznia o uzasadnionej nieobecności;
3) w przypadku przedłużającej się choroby (powyżej 1 tygodnia) rodzice/opiekunowie prawni mają obowiązek powiadomić o zaistniałym fakcie wychowawcę lub dyrekcję;
4) w przypadku przewidywanej dłuższej nieobecności ucznia (hospitalizacja, wyjazd rodzinny) rodzice/opiekunowie prawni mają obowiązek pisemnie powiadomić wychowawcę lub dyrekcję szkoły nie później niż w dniu zwolnienia, z podaniem terminu i powodu nieobecności;
5) w przypadku wyjazdu rodzinnego dłuższego niż 1 tydzień wymagana jest zgoda dyrektora szkoły;
6) nieobecności spowodowane samowolnym opuszczeniem zajęć lekcyjnych przez ucznia nie będą usprawiedliwiane;
7) opuszczenie szkoły podczas zajęć lekcyjnych jest możliwe po uzyskaniu zgody rodziców/opiekunów prawnych oraz wychowawcy lub dyrekcji szkoły.
§23.9. Ustala się punktowy system oceniania zachowania ucznia
1) za kryterium oceny zachowania ucznia przyjmuje się liczbę punktów uzyskanych przez ucznia zgodnie z następującymi zasadami:
a) wzorowe: 225 pkt. i więcej;
b) bardzo dobre: 180 -224 pkt.;
c) dobre: 150 – 179 pkt.;
d) poprawne: 100 – 149 pkt;
e) nieodpowiednie: 0-99 pkt.;
f) naganne: - poniżej 0 pkt.;
2) na początku każdego semestru uczeń otrzymuje 150 pkt., których liczbę, w zależności od prezentowanej postawy w ciągu semestru, może zwiększyć lub zmniejszyć;
3) do ustalenia oceny zachowania służą karty obserwacji ucznia (załącznik nr 1 nr 2);
4) punkty pozytywne i negatywne przyznaje się również za zachowanie poza terenem szkoły;
5) punkty pozytywne i negatywne przyznaje wychowawca po konsultacji z innymi nauczycielami, uczniami z klasy, po przeprowadzeniu rozmowy z zainteresowanym uczniem (ewentualnie na forum klasy) poszukuje sposobu na uniknięcie w przyszłości zaistniałego negatywnego zachowania ucznia i możliwości poprawy popełnionego czynu;
6) oceny zachowania ucznia dokonuje się na koniec każdego semestru nauki;
7) kryterium do ustalania oceny rocznej zachowania stanowi średnia punktów z dwóch semestrów nauki;
Strona | 32
8) uczeń zdobywa punkty podejmując działania określone w kryteriach oceny zachowania: „Zachowanie pozytywne” (załącznik nr 1);
9) uczeń otrzymuje punkty ujemne o ile prezentuje zachowanie określone w kryteriach oceny zachowania: Zachowanie negatywne” (załącznik nr 2);
10) uczeń traci 100 pkt., jeżeli popełni jeden z poniższych czynów:
a) kradzież;
b) spożycie alkoholu;
c) zażycie narkotyku, zastosowanie lub rozprowadzenie środka odurzającego;
d) fizyczne lub psychiczne znęcanie się nad innymi;
e) wejście w konflikt z prawem;
f) inne wykroczenie, które narusza ogólnie przyjęte zasady moralne i społeczne;
§23.10.Warunki i tryb uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:
1) na tydzień przed roczną klasyfikacyjną radą pedagogiczną wychowawca przedstawia propozycję rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia. Ocena ta może być podwyższona lub obniżona ze względu na zachowanie ucznia;
2) w przypadku, gdy uczeń nie zgadza się z przedstawioną oceną ma prawo do jej poprawy;
3) uczeń występujący o podwyższenie rocznej oceny zachowania w ciągu 2 dni od daty powiadomienia składa pisemny wniosek argumentujący wyższą niż proponowana ocenę zachowania. wniosek powinien zawierać opinię samorządu uczniowskiego;
4) decyzję o podwyższeniu lub utrzymaniu oceny podejmuje wychowawca;
§24.1. W przypadku stwierdzenia, ze roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa, dyrektor szkoły powołuje komisję i ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów; w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji;
§24.2. Dyrektor szkoły podejmuje działania opisane w § 24 ust 1, na pisemny wniosek ucznia lub jego rodziców (opiekunów prawnych w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno – wychowawczych. W podaniu powinna być zawarta informacja, o jaką ocenę klasyfikacyjną zachowania uczeń się ubiega, oraz naruszenie, których przepisów prawa jest podstawą ubiegania się o zmianę oceny;
§24.3. W skład komisji, o której mowa w § 24 ust 1, wchodzą:
1) dyrektor szkoły albo wicedyrektor – jako przewodniczący komisji;
2) wychowawca klasy;
3) wskazany przez dyrektora szkoły nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie;
4) pedagog;
5) psycholog;
6) przedstawiciel samorządu uczniowskiego;
7) przedstawiciel rady rodziców;
Strona | 33
§24.4. Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od oceny ustalonej przez wychowawcę. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna;
§24.5. Z prac komisji sporządza się protokół zawierający w szczególności:
1) skład komisji;
2) termin posiedzenia komisji;
3) wynik głosowania;
4) ustaloną ocenę zachowania wraz z uzasadnieniem protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia;
ROZDZIAŁ IX
TRYB I PROCEDURY PRZEPROWADZANIA KLASYFIKACJI ŚRÓDROCZNEJ
§25.1.Klasyfikacja śródroczna polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania i zachowania ucznia, oraz ustaleniu – według skali określonej w statucie szkoły – śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
§25.2.Klasyfikację śródroczną przeprowadza się, co najmniej raz w ciągu roku szkolnego, w terminach określonych przez dyrektora szkoły w kalendarzu na dany rok szkolny.
§25.3.Śródroczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych ustalają
nauczyciele prowadzący poszczególne obowiązkowe zajęcia edukacyjne, a śródroczne ocenę klasyfikacyjną zachowania – wychowawca klasy po uzyskaniu opinii nauczycieli i uczniów danej klasy oraz ocenianego ucznia.
§25.4.Przy ustaleniu oceny śródrocznej dopuszcza się stosowanie wag ocen cząstkowych, przy czym wagi przyjmują wartości:
Ø Sprawdzian 5
Ø Odpowiedź ustna 4
Ø Kartkówka 4
Ø Zadanie domowe 2
Ø Aktywność 3
Ø Praca w grupie 2
Ø Prezentacja/projekt 4
§25.5.Śródroczne oceny klasyfikacyjne powinny być wystawione, co najmniej na 3 dni przed posiedzeniem klasyfikacyjnej rady pedagogicznej.
§25.6.Śródroczne oceny klasyfikacyjne z dodatkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne dodatkowe zajęcia edukacyjne.
Strona | 34
§25.7.Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwi lub utrudni kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej, szkoła, w miarę możliwości, stwarza uczniowi szansę uzupełnienia braków.
§25.8.W przypadku nieklasyfikowania ucznia z obowiązkowego zajęcia edukacyjnego stosuje się przepisy § 19.
ROZDZIAŁ X
TRYB I PROCEDURY PRZEPROWADZANIA KLASYFIKACJI ROCZNEJ
§26.1.Klasyfikacja roczna polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia w danym roku szkolnym z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania oraz ustaleniu rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, według skali określonej w statucie szkoły;
§26.2.Roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne obowiązkowe zajęcia edukacyjne, a roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania – wychowawca klasy po uzyskaniu opinii nauczycieli i uczniów danej klasy oraz ocenianego ucznia;
§26.3.Roczne oceny klasyfikacyjne z dodatkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne dodatkowe zajęcia edukacyjne. Roczna ocena klasyfikacyjna z dodatkowego zajęcia edukacyjnego nie ma wpływu na promocję do klasy programowo wyższej ani na ukończenie szkoły;
Ø §26.4.Przy ustaleniu oceny rocznej dopuszcza się stosowanie wag ocen cząstkowych, przy czym wagi przyjmują wartości :
Ø Sprawdzian 5
Ø Odpowiedź ustna 4
Ø Kartkówka 4
Ø Zadanie domowe 2
Ø Aktywność 3
Ø Praca w grupie 2
Ø Prezentacja/projekt 4
§26.5. Roczne oceny klasyfikacyjne powinny być wystawione, co najmniej na 3 dni przed posiedzeniem klasyfikacyjnej rady pedagogicznej a oceny niedostateczne na 30 dni przed posiedzeniem rady pedagogicznej.
§ 26.6.Ustalona przez nauczyciela niedostateczna roczna ocena klasyfikacyjna z danego zajęcia edukacyjnego może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego z zastrzeżeniem § 22;
Strona | 35
§26.7.Ustalona przez wychowawcę roczna ocena klasyfikacyjna zachowania jest ostateczna z zastrzeżeniem § 24;
§26.8.Laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych otrzymują z danych zajęć edukacyjnych celującą roczną ocenę klasyfikacyjną. Uczeń, który tytuł laureata lub finalisty olimpiady przedmiotowej uzyskał po ustaleniu albo uzyskaniu rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, otrzymuje z tych zajęć edukacyjnych celującą końcową ocenę klasyfikacyjną;
§26.9.Uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, uzyskał roczne oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej z zastrzeżeniem § 20 ust 12;
§26.10.Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen, co najmniej 4, 75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania, otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem;
§26.11.Uczniowi, który uczęszczał na dodatkowe zajęcia edukacyjne lub religię albo etykę, do średniej ocen, o której mowa w § 26 ust.10 wlicza się także roczne oceny uzyskane z tych zajęć;
ROZDZIAŁ XI
TRYB I PROCEDURY OCENY ZACHOWANIA UCZNIA
§27.1.Uczeń kończy szkołę, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, na którą składają się roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskane w klasie programowo najwyższej i roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych z uwzględnieniem § 26 ust.8, uzyskał oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych wyższe od oceny niedostatecznej, z zastrzeżeniem § 23 ust 5;
§27.2.Uczeń kończy szkołę z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, o której mowa w ust. 1, uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen, co najmniej 4, 75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania, z uwzględnieniem§ 26 ust 11;
ROZDZIAŁ XII
SPOSOBY INFORMOWANIA RODZICÓW
O POSTĘPACH UCZNIA I JEGO ZACHOWANIU
§28.1.Na początku roku szkolnego nauczyciele mają obowiązek informować uczniów oraz rodziców/opiekunów prawnych o wymaganiach edukacyjnych
Strona | 36
wynikających z realizowanego programu nauczania oraz o sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych ucznia;
§28.2.Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców/opiekunów prawnych o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania, warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania oraz o skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
§28.3.Nauczyciel ma obowiązek udzielać informacji zainteresowanym rodzicom/opiekunom prawnym o uzyskanych przez ucznia bieżących ocenach;
§28.4.Na prośbę rodziców/opiekunów prawnych wychowawca lub nauczyciel przedmiotu udziela ustnej informacji w czasie zebrań z rodzicami lub konsultacji;
§28.5.Kalendarz spotkań z rodzicami ustalany jest corocznie w organizacji roku szkolnego 76 Liceum Ogólnokształcącego Niepublicznego i ogłaszany na początku roku szkolnego;
§28.6.Na prośbę rodziców/opiekunów prawnych, w szczególnych przypadkach wychowawca może przygotować wypis ocen z dziennika i przekazać je zainteresowanym;
§28.7.Na tydzień przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej nauczyciele poszczególnych przedmiotów i wychowawcy są zobowiązani poinformować ucznia i jego rodziców/ opiekunów prawnych o ustalonych dla niego ocenach śródrocznych i rocznych. W tym terminie oceny powinny być wpisane ołówkiem w dzienniku. Na co najmniej 3 dni przed posiedzeniem klasyfikacyjnej rady pedagogicznej oceny powinny być ostateczne (wpisane długopisem). Ocena wpisana długopisem może różnić się od oceny wpisanej ołówkiem tylko w przypadku, gdy będzie oceną wyższą;
§28.8.Nauczyciel przedmiotu:
1) ustnie informuje ucznia o ustalonej dla niego ocenie;
2) wpisuje ocenę do dziennika lekcyjnego w wyznaczonej do tego celu rubryce;
§28.9.W przypadku nieobecności nauczyciela przedmiotu wpisu w dzienniku może dokonać wychowawca klasy na podstawie informacji uzyskanych od nauczyciela tego przedmiotu;
§28.10.Wychowawca:
1) podaje uczniom ustalone oceny w formie zbiorczego zestawienia pisemnego w ciągu 2 dni od wystawienia ocen przez nauczycieli przedmiotów, podpis ucznia na zestawieniu jest zobowiązaniem do przekazania informacji rodzicom/opiekunom prawnym;
2) w przypadku nieobecności ucznia, pisemną informację otrzyma on w pierwszym dniu powrotu do szkoły;
Strona | 37
§28.11.Na zebraniach podsumowujących I semestr wychowawca ma obowiązek przekazać informację pisemną o ocenach ucznia;
§28.12.Na tydzień przed roczną klasyfikacyjną radą pedagogiczną nauczyciel obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych przedstawia uczniowi propozycję rocznej oceny klasyfikacyjnej;
§28.13.Na tydzień przed roczną klasyfikacyjną radą pedagogiczną wychowawca przedstawia propozycję rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia. Wewnątrzszkolny system oceniania osiągnięć edukacyjnych oraz zachowania uczniów Liceum Ogólnokształcącego Niepublicznego nr 76 w Warszawie;
Załącznik 1 – „Zachowania pozytywne”
Lp. Opis zachowania pozytywnego ucznia. Liczba punktów możliwych do zdobycia.
Częstotliwość zdobywania punktów.
1) udział w zawodach sportowych odbywających się podczas zajęć lekcyjnych 5 – każdorazowo;
2) udział w zawodach sportowych odbywających się po zajęciach lekcyjnych w dniu wolnym od zajęć lekcyjnych;
10 – każdorazowo;
3) udział w konkursach przedmiotowych każdorazowo: etap szkolny – 5;
etap międzyszkolny – 10; kolejne etapy – 20;
4) udział w olimpiadach przedmiotowych każdorazowo: etap szkolny – 15;
kolejne etapy – 25;
5) udział w zajęciach pozalekcyjnych – kołach zainteresowań 5 w miesiącu, za każdy rodzaj zajęć;
6) udział w organizowaniu imprez szkolnych 5-15 każdorazowo;
7) zaplanowanie lub podjęcie działań charytatywnych – 10 każdorazowo;
8) pełnienie funkcji w szkole i wywiązywanie się z obowiązków 5-15 semestr;
9) pełnienie funkcji w klasie i wywiązywanie się z obowiązków 5-15 semestr;
10) 100% frekwencja w miesiącu – 10 każdorazowo;
11) 100% usprawiedliwionych nieobecności w miesiącu – 10 każdorazowo;
12) praca na rzecz klasy ( z wyłączeniem funkcyjnych) 5-15 każdorazowo;
Strona | 38
13)zdobycie indywidualnej nagrody w konkursie ogłoszonym przez Radę Pedagogiczną, Radę Rodziców, Samorząd Uczniowski – 15 każdorazowo;
14) ubiór szkolny zgodny ze statutem;
15) systematyczna i efektywna pomoc koleżeńska w nauce – 20 semestralnie;
16) prace na rzecz pracowni przedmiotowych – 10 semestralnie;
17) pełnienie funkcji w poczcie sztandarowym na semestr:
w szkole – 10;
poza szkołą – 5;
18) wzorowe i sumienne pełnienie obowiązków dyżurnego 5-15 każdorazowo;
19)przestrzeganie obowiązku pozostawienia okryć wierzchnich w szatni – 10 semestr;
20) terminowe oddawanie książek do biblioteki szkolnej – 10 semestr;
21) do dyspozycji nauczyciela 0-20 semestr;
22) do dyspozycji wychowawcy 0-20 semestr;
23) do dyspozycji klasy 0-10 semestr;
Załącznik 2 – „Zachowania negatywne”
Lp. Opis zachowania negatywne ucznia. Liczba punktów karnych możliwych do zdobycia. Częstotliwość zdobywania punktów.
1) zakłócanie przebiegu zajęć edukacyjnych przez niewłaściwe zachowanie każdorazowo -10;
2) niewłaściwe zachowanie poza terenem szkoły -10 – 20 każdorazowo;
3) niewłaściwe zwracanie się do nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz pozostałych uczniów (za każdy stwierdzony fakt) – 10 każdorazowo;
4) nie wywiązywanie się ze zobowiązania - 5 każdorazowo;
5) nieusprawiedliwiona nieobecność na imprezie, akcji lub uroczystości szkolnej – 5 każdorazowo;
6) nagany i upomnienia – 10-25 każdorazowo;
7) zaśmiecanie otoczenia – 5 każdorazowo;
Strona | 39
8) wulgarne słownictwo lub zaczepka słowna – 10 każdorazowo;
9) nieusprawiedliwione spóźnienie na lekcję (za każde dwa spóźnienia – 1 każdorazowo;
10) nieusprawiedliwiona nieobecność na zajęciach edukacyjnych (za każdą godzinę lekcyjną – 1 każdorazowo;
11)oszustwo –( kłamstwo, ściąganie oddanie do sprawdzenia nie swojej pracy) – 0-25 każdorazowo;
12) palenie papierosów na terenie szkoły – 10 – każdorazowo;
13) zatajenie nazwiska i odmowa pokazania legitymacji – 20 każdorazowo;
14) niszczenie mienia szkoły – 30 każdorazowo;
15) ubiór szkolny niezgodny ze statutem – 0-20 każdorazowo;
16) używanie urządzeń telekomunikacyjnych i elektronicznych nośników informacji podczas zajęć lekcyjnych bez zgody nauczyciela prowadzącego – 15 każdorazowo;
17) nie przestrzeganie obowiązku pozostawienia okryć w szatni – 2 każdorazowo;
18) nieterminowe oddanie książek do biblioteki szkolnej – 10 semestr;
19) do dyspozycji nauczycieli 0-20 semestr;
20) do dyspozycji wychowawcy 0-20 semestr;
XIII. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
Szkoła używa pieczęci przewidzianych dla placówek niepublicznych o treści zawierającej nazwę szkoły i jej siedzibę;
§ 40
W wydanych dokumentach podaje się pełną nazwę szkoły;
§ 41
Statut szkoły nadaje jej organ prowadzący. Zmiany w statucie mogą być dokonywane na wniosek wszystkich stron procesu pedagogicznego tworzących szkołę. W treści statutu dyrektor szkoły zapoznaje nauczycieli, rodziców i uczniów;
§ 42
Strona | 40
Likwidacja szkoły przez organ prowadzący może nastąpić z końcem roku szkolnego, po poinformowaniu rodziców oraz uczniów, co najmniej na sześć miesięcy przed terminem jej likwidacji. Dokumentacje przebiegu jej nauczania zlikwidowanej szkoły organ prowadzący przekazuje organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny, w ciągu jednego miesiąca od daty zakończenia likwidacji.
Statut Szkoły nadał organ prowadzący: WALDEMAR DARSKI
Warszawa 25 kwietnia 2007r.
WYKAZ PRZEPISÓW PRAWA
· Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 marca 2015r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U. z dn. 18 czerwca 2015r.);
· Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 kwietnia 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla Szkół publicznych (Dz. U. z dnia 4 kwietnia 2019 r.);
· Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego Dz. U. z dnia. 20 lutego 2019 r;
· Rozporządzenie Ministerstwa Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych Dz. U. z dnia 26 lutego 2019 r;
· Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji.
Dz. U. z dnia 31 sierpnia 2017 r;
· Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 14 marca 2005r. w sprawie zasad wydawania oraz wzorów świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych, sposobu dokonywania ich sprostowań i wydawania duplikatów, a także zasad legalizacji dokumentów przeznaczonych do obrotu prawnego z zagranicą oraz zasad odpłatności za wykonywanie tych czynności (Dz. U. Nr 58, poz._504 z późn. zm.);
Strona | 41
· Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 5 lutego 2004r. w sprawie dopuszczania do użytku szkolnego programów wychowania przedszkolnego, programów nauczania i podręczników oraz cofani dopuszczenia (Dz. U. Nr 25, poz. 220);
· Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 19 lutego 2002 w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola szkoły, i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. Nr 23, poz. 225);
· Rozporządzenie MEN z dnia 21 maja 2001r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola i publicznych szkół (DZ. U. Nr 61, poz. 624 z późn. zm.) ;
· Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 sierpnia 2010r.;
· Ustawa z dn. 7.IX.1991 o systemie oświaty tekst jednolity Dz. U. 2018 poz.1457,1560,
© Liceum Ogólnokształcące Niepubliczne nr 76, im. Wisławy Szymborskiej. Wszystkie prawa zastrzeżone. Ostatnia modyfikacja: 25.VIII.2020 r.
Strona | 42